Condor is een alternatief onderwijs traject van de Fontys Hogeschool voor Journalistiek in Tilburg. Alternatief houdt in dat leerlingen de vrijheid hebben om hun eigen schooltijd in te delen. Hier zijn echter wel competenties aan verbonden: publieksgerichtheid, researchen, produceren, vernieuwen en reflecteren.

Hoe dan? In plaats van passieve leerlingen zijn we initiatiefnemende leerlingen geworden. We regelen zelf onze colleges, ontwikkelen zelf onze opdrachten (van een recensie schrijven tot een tijdschrift maken) en gaan op eigen initiatief naar tv-uitzendingen. We hebben twee momenten per week waar we met onze coach samenkomen. De coach ondersteunt ons in het proces.

We hebben geen toetsen maar worden getoetst op onze ‘reis’ zoals ze graag in het Condoriaans zeggen. Wat hebben we geleerd? Wat hebben we gedaan? Het idee is dat we na een jaar op hetzelfde niveau zitten als de reguliere journalistiek studenten. Wellicht zelfs op een hoger niveau.

Ik ben één van de 35 Condor leerlingen die in het schooljaar 2017/2018 het traject voor het eerst volgt. Het is allemaal nog even aftasten voor zowel de leerlingen als de docenten, maar ik heb er alle vertrouwen in dat het goed gaat komen.

Het Deprez gebouw waar de Condor leerlingen werken